Radyo Akdeniz
24 Eylül 2017, Pazar

Gezi’yi senfonik olarak resmettim

Gezi’yi senfonik olarak resmettim

Ressam Haydar Özay, Gezi Direnişi’ni dev boyutlarda çizdiği bir tualde resmediyor.

 Resmin ana teması Gezi Direnişi’nde öldürülen gençler. Ama resimde sadece Gezi yok. Türkiye ve Kürdistan’da yaşanan birçok olay da var. Lice direnişinde öldürülen Medeni Yıldırım ile Soma Katliamı da resimde öne çıkan figürlerden. Gezi’nin yarattığı duygu ve düşünce dünyasının ortaya çıkardığı figürlerin yansıdığı tualde gerçekliği daha çarpıcı kılmak için gerçeküstü figürler de mevcut. Binlerce kişinin ziyaret ederek içeriği ve biçimine katkı sunduğu resmin yapımı Karaköy’deki TMMOB binasında devam ediyor. Özay, resimle hem Gezi Direnişi’nde yaşamını yitirenlerin anısına saygıyı ifade ettiğini hem de eserle direnişi kayıt altına aldığını söylüyor.

 


Sayısız insanla görüştüm

Gezi’nin doğaya, tarihe ve kültüre sahip çıkmanın adı olduğunu belirten Özay, direnişin bir çok boyutunu tuale yansıtmak için öncesinde çalışma yaptığını belirtiyor. Bu ön çalışma sürecinde ise kendi ve çevresinin tanıklıklarının yanında kitaplara, belgesellere ve gazetecilerin çektiği fotoğraflara başvurmuş. Sayısız insanla da görüşen Özay, bu sürecin duyguları yoğunlaştırdığı fikrinde. Direnişten tam bir yıl sonra başladığı tualin Gezi Direnişi’nde etkin olan Taksim Dayanışması’nın bileşenlerinden TMMOB’da olmasının özel bir önem taşıdığını da belirtiyor.

Ethem’in sazı Berkin’in bilyeleri

 


Tualin ana temasının Gezi’de yaşamını yitirenler olduğunu söyleyen Özay, resmin aslında sayısız detay ve sahne üzerinden geneli anlatma çabası olduğunun altını çiziyor. Alışılmışın dışında biçim yaratmak istediğini belirten Özay şunları söylüyor: O dönem medyanın duyarsızlığını penguenle sembolize ettim. Yine futbol taraftarlarının katkısına yönelik figürler ortaya koymaya çalıştım. Boğaziçi Köprüsü’nden geçiş sahnesi var. Bir fotoğrafta ve kitapta bulamayacağımız biçimler yaratmaya çalıştım. Berkin ve Hasan Ferit’in ailesi ile tanışıp konuştum. Biraz o insanların iç dünyasını anlatmaya çalıştım. Kişilikleri ve yaşamlarındaki detayları da eklemeye çalıştım. Ali İsmail’in Fenerbahçe sevgisini anlattım, Ethem’in elinde bağlaması olacak, Berkin’in bilyeleri...

Gerçeküstü öğeler de var

Özay, resimde Gezi’nin yarattığı gerçeklerden yola çıkmakla birlikte gerçeküstü öğelere yer veriyor. Bu yöntemi resmin içeriği ve biçimini zenginleştirmek için kullandığını ifade eden Özay, “Konuyla ilgisini kurmak zor gelebilir ama resmin dünyasına katkısı olabileceğini düşündüm. Pek çok etkiyi yan yana kullanmaktan çekinmedim. Gerçeküstücülük ile gerçekçi dramatik sahneyi yan yana getirmenin resmi çarpıcı kılacağını düşündüm” diyor.  

Herkes resme katkı sundu

Tuale olan ilgi şimdiden çok fazla. Binlerce insan yapım aşamasında resmi görmüş hatta birçok insan resmin oluşum aşamasında nelerin olup olmayacağı konusunda katkıda bulunmuş. Özay, bu sürecin resime etkisine ilişkin “Resim insanların yaşamına dokunuyor. Resim insanların hayatından çok uzaklaştı. Bu eserle halklaşıyor. Halk sahipleniyor, duygulanıyor” diyor. Resmin galerilere hapsolmayacağını kaydeden Özay, tualin Gezi direnişinin yoğun yaşadığı kentlerde halka sunulacağını da sözlerine ekliyor. Amed’e gitmesinin özel bir anlamı olacağı görüşünde. Tuale ayrıca ABD, İtalya, İngiltere, Yunanistan’dan sergi teklifleri de var.

Anıtsal bir özelliğe sahip

Başlangıçtan beri resmi devasa boyutta çizmek istediğini ifade eden Özay, 5’e 10 metre boyutunda çalışmanın daha senfonik, çok anlatımlı ve birçok sesi bir arada gösteren bir şey yapmak için gerekli olduğuna değiniyor. Devasa çalışmanın esere aynı zamanda anıtsal bir nitelik katarak anlatımı daha çarpıcı kılacağını da belirtiyor. Gezi’nin ruhunu yansıtan bu çok sesliliği anlatma çabası ile birlikte Gezi’de yaşanan her şeyi kullanmadığını bazı noktalarda sadeleştirmeye gittiğini de vurguluyor. Bu anlamda özellikle polis şiddetine resmin dünyasına, biçimine, duygusallığına katkısı olmayacağı için yer vermediğini ekledi.

Keşke sonsuz bir tual olsaydı

Tuale Türkiye ve Kürdistan’daki direniş ve trajedileri de yansıtmak istediğini söyleyen Özay, “Soma olduğunda hemen etkilendim. Türkiye’de her gün bir şeyler oluyor. Bitmeyen sonsuz bir tual olsa yaşanan her şeyi eklemek isterdim. Kobanê ve Şengal, asansör faciası, Cizre olayları... Ne yazık ki tualin bir sınırı var. Yaşananlara duyarlı olmak gerekir. Sanatın birçok alanında bu olaylar özgün anlatılmalı” diyor.

ÖZGÜR GÜNDEM

Beğendim 0 Muhteşem 0 Haha 0 İnanılmaz 0 Üzgün 0 Kızgın 0

Ressam Haydar Özay Gezi Direnişi dev boyutlarda çizdi tual resim

Haber Yorumları

Habere Ait Yorum Bulunmamaktadır.

Yorum Yazın

CAPTCHA security code

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

Sonuçlar
    Takımlar O G B M Av P
1 Galatasaray 5 4 1 0 10 13
2 Beşiktaş 6 4 1 1 5 13
3 Fenerbahçe 6 3 2 1 4 11
4 Göztepe 5 3 1 1 3 10
5 Kayserispor 5 3 1 1 2 10
6 Medipol Başakşehir 6 3 1 2 0 10
7 Akhisar Bld. Genç. 6 3 1 2 -2 10
8 Bursaspor 5 3 0 2 4 9
9 Trabzonspor 6 2 2 2 1 8
10 Kasımpaşa 5 2 1 2 0 7
11 Aytemiz Alanyaspor 6 2 1 3 -3 7
12 Atiker Konyaspor 6 2 0 4 -1 6
13 Medicana Sivasspor 5 2 0 3 -2 6
14 Karabükspor 5 1 2 2 0 5
15 Yeni Malatyaspor 5 1 1 3 -3 4
16 Gençlerbirliği 6 1 1 4 -6 4
17 Antalyaspor 5 0 3 2 -4 3
18 Osmanlıspor FK 5 0 1 4 -8 1
Şampiyonlar Ligi
UEFA
Alt Lig
İmsak
Güneş
Öğle
İkindi
Akşam
Yatsı